Noutăţi

„Educație Plus” – un nou model de incluziune a copiilor din medii vulnerabile din RM

„Educație Plus” – un nou model de incluziune a copiilor din medii vulnerabile din RM

La 30 octombrie curent la Chișinău a avut loc Conferința de prezentare a rezultatelor implementării modelului de incluziune educațională „Educație Plus” cu participarea reprezentanților societății civile, experților internaționali, mai multor cadre didactice și părinți, reprezentanți ai administrațiilor publice locale și centrale, Cancelaria de Stat, donatori.

Proiectul pilot a fost implementat în perioada anilor 2011-2018 de către Institutul pentru Inițiative Rurale (iRi) și partenerii locali în parteneriat cu Fundația Servicii de Dezvoltare din Liechtenstein (LED) în Republica Moldova și s-a desfășurat în comunele Zârnești, raionul Cahul, și satul Gribova, raionul Drochia.

În cadrul proiectului a fost testată aplicarea metodei de vouchere educaționale, echivalate în ore de suport necesare pentru integrarea în procesul educațional a beneficiarilor, în rechizite școlare copiilor dezavantajați și alimentație.

Pe parcursul a 6,5 ani proiectul a facilitat procese educaționale formale și non-formale din școlile și grădinițele selectate pentru ca copiii romi și ne-romi să fie mai bine integrați în școală, iar şcolile mai deschise şi mai pregătite pentru a face faţă unui proces de educație modern. Simultan, proiectul a avut un element de asistență instituțională și o componentă robustă de dezvoltare a capacităților în rândul profesorilor și managerilor școlari din cele 2 şcoli și 2 grădinițe implicate în proiect.

Proiectul a oferit pe toată durata sa și alte servicii de educație, cum ar fi clubul Școala de democrație, vizite de schimb, oportunități pentru copii să implementeze mini-granturi.

Urmare a proiectului notele beneficiarilor au crescut, s-a diminuat decalajului educațional dintre copiii romi și non-romi, scăderea ratei de absenteism și abandon școlar a beneficiarilor, precum și motivarea interacțiunii prietenoase, dialogului și încrederii dintre copii, părinți și profesori.

„A fost o călătorie lungă și o experiență foarte bună…Provocarea cea mai mare acum este să mergem de la proiect la o politică, la o schimbare de sistem. Am însușit o lecție foarte bună și anume că dacă copiii au parte de ajutor bine-țintit atunci sunt și rezultate”, a menționat în dicursul său de deschidere dl. Pius Frick, directorul Fundației Servicii de Dezvoltare din Liechtenstein (LED) în Republica Moldova.

„Obiectivul principal al acestui proiect a fost de a sprijini educația incluzivă în localităţi vulnerabile rurale din Republica Moldova, cu un accent special, deși nu exclusiv, pe procesul de incluziune școlară a copiilor de provenienţă romă – unul din cele mai excluse grupuri din copiii Republicii Moldova. Intenția proiectului a fost de a testa un model alternativ de incluziune a copiilor romi care acum – credem noi – poate fi replicat atît de către organizații non guvernamentale, donatori cît și mai ales de autoritățile statului”, a menționat Ruslan Stânga, director executiv iRi.

Participanții la conferință a avut ocazia să se familiarizeze mai în detaliu cu noul mod de integrare a copiilor romi în școală, inclusiv statistici și opiniile diferitor participanți ai proiectului.

Modelul „Educație Plus” a sprijinit timp de 6,5 ani un număr de 155 de copii și 49 cadre didactice din cele 2 școli și 2 grădinițe beneficiare înregistrînd progrese importante atît în raport cu dinamica individuală a beneficiarilor pe durata proiectului cît și comparativ cu perioada anterioară proiectului.

Pentru mai multe detalii despre modelul „Educație Plus” (statistici, date calitative, materiale etc.) contactați echipa iRi: office@iri.md

Mai multe fotografii de la eveniment vedeți pe pagina de Facebook a Institutului pentru Inițiative Rurale: